Health tech bolaget Belly Balance växer
Belly Balance med dietisten Sofia Antonsson i spetsen har i tio års tid drivit utvecklingen av IBS-behandling i Sverige. Nu tar Belly Balance nästa steg mot en bättre maghälsa när man utvecklar och lanserar en ny app tillsammans med Add Health Media och Thnx Innovation.
IBS, Irritable Bowel Syndrome drabbar 15-20 procent av världens befolkning och det är svårt att få rätt hjälp inom sjukvården. Dietisten Sofia Antonsson började behandla personer med IBS 2009 och har implementerat den vetenskapligt bevisade metoden FODMAP i sjukvården i Sverige. Under 2016 lanserade hon och Belly Balance den första svenska digitala IBS-behandlingen.
– FODMAP är en kostbehandling som bara får genomföras av legitimerade dietister och det finns ett stort antal studier som bevisat att 75 procent av de som genomgår behandling baserad på denna metod får ökad livskvalitet och minskade symtom. Detta är fantastiska resultat och mycket bättre än något av de symtomlindrande läkemedel som finns idag, säger Sofia Antonsson.
Bristen på dietister i sjukvården, i kombination med att kunskapen om IBS inom läkarkåren är låg, gör att det kan ta flera år att få diagnos hjälp. Genom den digitala IBS-behandlingen bidrar Belly Balance till snabb och rätt hjälp vilket ger en ökad livskvalitet och färre symtom för den med IBS.
Nu står Belly Balance inför en spännande tillväxtresa där investeringen, värd 3,5 miljoner kr, är ett första steg.
– Appen Belly Balance ska nylanseras och vi kommer kunna erbjuda hela den digitala IBS-behandlingen i kombination med verktyg som gör verklig skillnad i livet för den som lider av IBS. Det är oerhört spännande och vi laddar om för nästa investeringsrunda redan nu, men först ska vi upp till bevis och med stöd av den här investeringen nå ut till ännu fler, säger Jenny Sands, medgrundare och VD i Belly Balance.
Thnx Innovation är Belly Balance externa utvecklingsteam som i och med investeringen fördjupar sitt engagemang.
– Vi är jätteglada att vårt samarbete nu förstärks ytterligare genom ett långsiktigt partnerskap och delägande. Med Belly Balances kunnande och erfarenhet inom IBS, vår spetskompetens som utvecklingspartner samt det gemensamma engagemang som konstellationen ger är Belly Balance redo att skala upp rejält. Tillsammans skapar vi digital framgång, säger Richard Lindberg, VD och grundare av Thnx.
Partnerskapet med Add Health Media är en naturlig förlängning av ett mångårigt och framgångsrikt samarbete genom varumärket Doktorn där Sofia Antonsson är en av experterna inom maghälsa.
– Belly Balance är inte bara en spännande och viktig investering med tanke på hur många som drabbas av IBS, det är också ett bolag med en skalbar tjänst som för oss är strategisk att investera i då vi kan se tydliga synergier inom koncernens övriga investeringsbolag, säger Johan Bloom, business developer på Add Health Media.
Kontakt
Jenny Sands, vd Belly Balance
0732-688 449 jenny@bellybelance.se
Richard Lindberg, vd Thnx Innovation
0735-006 999, richard.lindberg@thnx.se
Johan Bloom, Business Developer Add Health Media
0733-648 490, Johan.bloom@addhealthmedia.com
Om Belly Balance
Belly Balance är den digitala IBS-behandlingen och grundades 2016 av dietister Sofia Antonsson och Jeanette Steijer. Behandlingen är baserad på den vetenskapligt bevisade metoden FODMAP och har konstaterad effekt inom 3 veckor. Den omfattar 11 steg och hjälper 75% till färre eller inga symtom. IBS är en kronisk magtarmsjukdom som drabbar 15-20 % av befolkningen, vilken orsakar sänkt livskvalitet och stort lidande för de drabbade.
Om Thnx Innovation
Thnx Innovation grundades 2016 och är en digital utvecklingsbyrå med spetskompetens inom digital produktutveckling. Med bevisade metoder, ett prestigelöst och inkluderande arbetssätt driver de utveckling mot framtidens affärsnytta. Thnx investerar i partnerprodukter för att entreprenörer engagemanget, erfarenheten och kunskapen att realisera sina digitala idéer. Thnx har investerat i, och utvecklar flertalet produkter i nära partnerskap med entreprenörer som till exempel Handla.io (www.handla.io) och Memotus (www.memotus.com) men arbetar också med långsiktig förvaltning och vidareutveckling av digitala produkter hos större företag som till exempel miljardbolaget Thorengruppen.
Om Add Health Media
Add Health Media är ett av Nordens största mediehus inom hälsa och medicin och driver DOKTORN för allmänhet och patient där tidning, broschyrställ och väntrums-TV ingår samt en av Nordens mest besökta hemsidor www.doktorn.com. Add Health Media driver även Praktisk Medicin, www.praktisktmedicin.se, ett beslutsstöd för vårdpersonal, och investerar i nya start-ups inom e-hälsa, såsom Doctrin, Mindler, Nurse & Doc, Medicheck, Remisshjälpen, FindOut Diagnostic, ScientificMed, Picture My Life och Healthmakers.